Szeretettel köszöntelek a Hastánc Klub közösségi oldalán!
a hastánc az önkifejezés egyik ezköze
Mindenkit szerettetel köszöntünk és csatlakozzatok!! A Hastáncosok Közössége oldalunkhoz mindenkit várunk akit érdekel az egyiptomi kultura,hastánc ,zene barátkozz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Papp Tímea
Hastánc Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Hastánc Klub közösségi oldalán!
a hastánc az önkifejezés egyik ezköze
Mindenkit szerettetel köszöntünk és csatlakozzatok!! A Hastáncosok Közössége oldalunkhoz mindenkit várunk akit érdekel az egyiptomi kultura,hastánc ,zene barátkozz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Papp Tímea
Hastánc Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Hastánc Klub közösségi oldalán!
a hastánc az önkifejezés egyik ezköze
Mindenkit szerettetel köszöntünk és csatlakozzatok!! A Hastáncosok Közössége oldalunkhoz mindenkit várunk akit érdekel az egyiptomi kultura,hastánc ,zene barátkozz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Papp Tímea
Hastánc Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Hastánc Klub közösségi oldalán!
a hastánc az önkifejezés egyik ezköze
Mindenkit szerettetel köszöntünk és csatlakozzatok!! A Hastáncosok Közössége oldalunkhoz mindenkit várunk akit érdekel az egyiptomi kultura,hastánc ,zene barátkozz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Papp Tímea
Hastánc Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A fátyol
A
fátyol az ősi időkben az istennők öltözéke volt, az istennőkultusz
hagyományaihoz tartozik. Az istennők akkor fátyolozták le magukat,
amikor szent zarándokútra indultak, és nem akarták, hogy felismerjék,
vagy útjukról eltérítsék őket.
A
lefátyolozott nő mindig numinozitást sugároz, áhítatot ébreszt,
tiszteletet kelt, elérhetetlenné, megérinthetetlenné tesz. A muzulmán
nők az utcán fátyolozott arcukkal pszichikus területüket óvják. Már az
iszlám előtt viseltek a nők fátylat, részben a nap elleni védelemként,
részben a felsőbb osztálybeliek önmaguk megkülönböztetésére. Ez
láthatatlanná tette őket, ők mindent láthattak, de őket senki. Ma a
fátyol jelzi a nők és a férfiak világa közti határt. A nők így egy
titkos testvéri összetartozást élnek át, ami erőt és bizalmat ad nekik.
A
fátyollal is bármilyen érzés kifejezhető, ez csak a táncos szándékán
múlik. Általában a meseszerűséget, légiességet, titokzatosságot, vagy az
eltakarom-megmutatom játékos erotikáját szokták kifejezni vele, de
vigyázni kell, hogy ezek ne váljanak sztereotípiákká. A legfontosabb az,
hogy ne egy darab anyagként, hanem lelkünk meghosszabbításaként
tekintsünk rá.
"A
modernkori hastáncban kialakult a fátyol használatának egy speciális
módja, amikor is a régóta alkalmazott, egyszerű ruhadarabból,
tánc-kiegészítő lett. Ehhez a röptető, mozgató technikához a különösen
könnyű, légies kelme a legmegfelelőbb: a hernyóselyem. A selyem a
legnemesebb textília, a finomság, a lágyság, a szépség, a gazdagság, a
kényelem képzete társul hozzá. Mindnyájan tudjuk, hogy Kínából
származik, pontosabban hogy ott készült először ilyen anyag…" Aziza: A
hastáncosok selyemfátyláról AAMM Oktatóképzés Segédanyag
Az
ujjcintányér
Az
ókori szertartásokat végző lányok, majd a háremlányok is tudtak táncolni
és különböző hangszereken játszani. Zenélni és táncolni egyszerre is
lehetett a kézben tartott vagy arra rögzíthető hangszerekkel. Ilyen volt
a már az ókorban is használt kasztanyetta - fából készült, az ujjakra
rögzíthető, tenyérbe zárható hangszer -, az ujjcintányér - réz vagy
bronz, ujjakra rögzíthető kicsi cintányérok -, valamint a különböző
kereplők. Az indiai táncban is megmaradt a kézi ritmushangszerek egyik
változata. Mindegyikben közös azonban, hogy erős, átható hangjuk van,
amellyel a ritmust lehet hangsúlyozni, és hogy általában a két kézzel
különböző ritmust játszanak.
Ezek
az eszközök a táncos energikusságát erősítették, az ókori táncok
állítólag egyébként is nagyon élénkek, élettelik voltak, és persze a
hangszerek átható, erős hangja is segítette a tánc eksztatikus átélését.
Az ujjcintányér hangja annyira erős, hogy rögtön felhívja magára a
figyelmet, ezzel a táncos büszkeségét, életerejét, aktív jelenlétét és
kisugárzását erősíti. Később, érdekes módon a kasztanyettát csak a
nyugati területeken használták később a flamenco tánc eszközeként, míg
az ujjcintányér a keleti területek táncának kíséretére szolgál.
A
bot
Az
ókori Egyiptomban léteztek különböző férfi, botos táncok, melyek harcos
illetve önvédelmi mozdulatokból álltak (mivel az egyszerű ember szinte
mindig bottal járt vagy utazott, hogy megvédje magát, így szinte minden
népnél bekerült a bot a néptáncokba). A nők csak később vették át, mára
azonban szintén a hastánc jellegzetes kellékévé vált. A mai napig a tánc
népies jellegét erősíti, általában teljes baladi ruhában, saidi vagy
baladi ritmusra táncolnak vele. A hastáncban a bot a férfit
szimbolizálja, a tánc során a nő azt fejezi ki vele, hogyan tudja
irányítani, hogyan tud játszani vele, hogyan uralja, gyakran különböző
testrészein egyensúlyozza, vagy körültáncolja. Ezt a női tudást azonban
minden erőszakosság nélkül, nagyon játékos formában fejezi ki, nem
beképzelten, csak a tudás büszkeségével.
A
kígyó
Az
ókorban számos olyan tánc is létezett, amelyben kígyóval - bottal vagy
anélkül - táncoltak. A kígyó ősi szimbólum, a matriarchális időkben a
Nagy Istennők hatalmi szimbóluma volt. Később is a női istenek hatalmát,
tekintélyét jelképezték, több görög istennőnek is attribútuma volt.
Látható, hogy akárcsak a bot használata, a kígyók is a női erő
kifejezői.
Egyéb
eszközök
Fontos
megemlíteni, hogy az orientális tánc mellett a Közel-Keleten számos
néptánc is él (Törökországban például több ezer), amelyek természetesen
hatással vannak a táncra, és fordítva.
A
gyertya eredetileg például a török esküvőt megelőző henna-szertartást
kísérte: a nők a menyasszonynak egy nagy körtáncot mutattak be az esküvő
előtti éjszakán gyertyával a kezükben. A gyertyának mágikus, védelmi
szerepet tulajdonítanak.
Ugyanígy
a kardnak is, ami a szíriai esküvői szertartáson a férjet figyelmezteti
arra, hogy kellő tiszteletet adjon feleségének.
Sajnos
mára ezek az eszközök veszítenek eredeti jelentésükből, és inkább csak a
táncos ügyességét hivatottak kifejezni.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
"Ébredj" - Shiva Lingam koreográfia
A kard lelke
A Hóförgeteg Gothic-Rock-Metal Hastánciskola tavaszi tanfolyamai
III. Gótikus és Fantázia Hastáncverseny